Fikirtepe Haber

Kentsel dönüşüm için yıkım şart mı !?

HUKUK

Kentsel dönüşümde yıkım şart mı? İsteğimiz dışı yıkımı nasıl engelleriz? Kazandığı dava ile kentsel dönüşüm yasasını işlemez hale getirdiğini söyleyen Süha Fazlı Erik evi isteği dışında yıkılacak vatandaşa yol gösteriyor ... ajansFİKİRTEPE / Fikirtepe Haber

Avukat Süha Fazlı Erik, “Danışma Ücrete Tabi Değil” programında gündemdeki konuları değerlendirmeye devam ediyor.

Açtığı dava ile kentsel dönüşüm yasasını işlemez hale getiren Süha Fazlı Erik evi isteği dışında yıkılacak vatandaşa yol gösteriyor.

Kentsel dönüşüm sürecinde riskli binalar yıkılmak zorunda mı yoksa binayı yıkmadan güçlendirme yapılabilir mi? Güçlendirme nedir? Güçlendirme kredisi alınabilir mi?

 “Şimdi şöyle bir konu var. Biz Yasa çıktıktan sonra zaten uzunca bir süre bu yasanın getireceği tehlikeleri kestirmekle birlikte, yasanın ne dediğini anlamaya çalıştık çünkü kanun yapma tekniği açısından berbat ve çelişkilerle dolu bir yasa. Daha çok bir toplantı sırasında kaleme alınmış izlenimi veriyor. Hesapta bu yasa riskli yapıların yıkılması ve afet riskini önlemek için çıkarıldı. Ama Kentsel Dönüşüm Müdürlüklerindeki karşılığı pek öyle olmadı. Müdürlükler müteahhitle vatandaş arasında aracılık görevi üstlendi.  Milletin evini barkını yıktı. Vatandaşa dedi ki; bak arsanı satarım müteahhitle anlaş dedi. Müteahhit de dedi ki vatandaşla anlaş; böyle bir ortam doğdu.

Bu ortamda şimdiye kadar kentsel dönüşüm müdürlükleri güçlendirme seçeneğini hiç değerlendirmedi. Halbuki kentsel dönüşüm sadece yıkıp yenisini yaparak olmaz. Birçok model var. 

Hukuk müşavirliğini aldığım bir işte müteahhit Esentepe’de bir binanın 2/3’ünü almış geri kalan 1/3’ünde hissesini önüne %3’lük bir anlaşma sunarak zorla almaya çalışıyor. Neyse riskli yapı kararı alındı. Sonuçta 55 yaşında bina. Biz de dedik ki, evet burası riskli ama bakın bu binalar az katlı ve güçlendirmeye uygun. İşte dedik bu da güçlendirme projemiz. İdare bize cevap verdi. Dedi ki, itirazınızı değerlendirdik yapı riskli, yahu biz risksiz demiyoruz ki, yapı riskli ama güçlendirme ile kurtarılabilir.

Neye dayanarak söyledik. 6306 sayılı Yasada bir madde var. Diyor ki,  “Kanunun öngördüğü amaçlar bakımından güçlendirilebileceği teknik olarak tespit edilen yapılar için, Bakanlar Kurulunca belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde Bakanlıkça dönüşüm projeleri özel hesabından güçlendirme kredisi verilebilir.”

Şimdi binanın güçlendirilebileceğini kim tespit edecek, “kentsel dönüşüm müdürlüğü”. Demek ki; kentsel dönüşüm müdürlüğü yapının güçlendirilebilip güçlendirilemeyeceğini değerlendirmekle yükümlü.

Biz de bu iddia ile dava açtık ve İdare Mahkemesi dedik ki; tamam bina riskli ama İTÜ den raporumuz var. Bu bina güçlendirilebiliyor. 

“söz konusu başvuru üzerine davalı idarece, sunulan bilimsel rapor da dikkate alınarak, gerekirse tekrar mahallinde inceleme yapmak suretiyle, yapının güçlendirilmesi yoluyla riskin bertaraf edilip edilemeyeceği yönünde bir araştırma yapılmaksızın, yıkım kararı verilemez” diyor.

Şimdi vatandaş ne yapacak?

1. Size tapudan riskli yapı kararı geldiği zaman öyle boş beleş itiraz etmeyin, süreniz kısa hemen bir statik büroya veya üniversiteye gidin ve güçlendirme projesi çizdirin.

2. Sonra kentsel dönüşüm müdürlüğüne itirazda bulunun deyin ki, evet bina riskli ama güçlendirme projemiz burada. Bina güçlendirilsin ayrıca kredi istiyoruz deyin.

3. Kentsel dönüşüm müdürlüğü reddederse de bir avukat arkadaşımız ile idare mahkemesine başvurun; yürütmenin durdurulmasını isteyin.

4. Burada bir nokta var. Öyle sekiz katlı binanız var ve amacınız da müteahhitten menfaat elde etmekse bu yola girmeyin. Çünkü güçlendirme teknik olarak yüksek katlı yapılarda çok zordur ve çok maliyetlidir. Evinizin mimari anlamda kullanışlılığını da bozar. Yani pişman olursunuz.

5. Ama benim gibi düşünüyorsanız; yani üç dört katlı bir eviniz var ve bahçe içindeki binanızdan çıkıp o zevksiz soğuk 20 katlı evlerde oturmak istemiyorum diyorsanız yaptırın güçlendirme projenizi itirazınızı verin. Ve diyorum ki; yapılma felsefesinden ötürü bu kanunda daha çok açık var.

Kaynak: Avukat Süha Fazlı Erik - Emlakwebtv.com

Video görüntü için tıklayınız ...

ajansFİKİRTEPE / Fikirtepe Haber

Yorum yapabilmek için lütfen sitemizden üye girişi yapınız!

Yorumlar (13)

harun 12 Yıl Önce

yooo şart deyil evlerin üstüne yaparsınız!!!!

Ali 12 Yıl Önce

Fikirtepe' liler çok iyi niyetli yeniliğe açık temiz kalpli insanlar. çok kısa sürede teminatsiz imzalarıni verdiler ne yazikki belediye ve Bakanlık fikirtepeli yi korumadi

Oğuz ÇAKMAK 12 Yıl Önce

Dedikleriniz doğru ama fikirtepedeki insanlar fakirleştirild,iler nasıl hak hukuk arasın insanları tehdit ile imza attırdılar hakkını arayan insanları vatandaşa kötülediler düşman gösterdiler. Ban babaoğlu denen müdürün yüzünden imza attım. Başaran firmasının sözleşmesi imza atılacak sözleşme değil bir iş yapmadan tapularımıza şerh koydurmuş temsilciler firma adına çalışır görüyuorum. Böyle anlaşma mı olur. Yetkikilere sesleniyorum SEÇİM DAVASINA BİZİ SATNMAYIN, SEÇİMDE BİZ BİZİ SATANLARI SATAÇAĞIZ.

Oğuz ÇAKMAK 12 Yıl Önce

Dedikleriniz doğru ama fikirtepedeki insanlar fakirleştirild,iler nasıl hak hukuk arasın insanları tehdit ile imza attırdılar hakkını arayan insanları vatandaşa kötülediler düşman gösterdiler. Ban babaoğlu denen müdürün yüzünden imza attım. Başaran firmasının sözleşmesi imza atılacak sözleşme değil bir iş yapmadan tapularımıza şerh koydurmuş temsilciler firma adına çalışır görüyuorum. Böyle anlaşma mı olur. Yetkikilere sesleniyorum SEÇİM DAVASINA BİZİ SATNMAYIN, SEÇİMDE BİZ BİZİ SATANLARI SATAÇAĞIZ.

Oğuz ÇAKMAK 12 Yıl Önce

Dedikleriniz doğru ama fikirtepedeki insanlar fakirleştirild,iler nasıl hak hukuk arasın insanları tehdit ile imza attırdılar hakkını arayan insanları vatandaşa kötülediler düşman gösterdiler. Ban babaoğlu denen müdürün yüzünden imza attım. Başaran firmasının sözleşmesi imza atılacak sözleşme değil bir iş yapmadan tapularımıza şerh koydurmuş temsilciler firma adına çalışır görüyuorum. Böyle anlaşma mı olur. Yetkikilere sesleniyorum SEÇİM DAVASINA BİZİ SATNMAYIN, SEÇİMDE BİZ BİZİ SATANLARI SATAÇAĞIZ.

Oğuz ÇAKMAK 12 Yıl Önce

Dedikleriniz doğru ama fikirtepedeki insanlar fakirleştirild,iler nasıl hak hukuk arasın insanları tehdit ile imza attırdılar hakkını arayan insanları vatandaşa kötülediler düşman gösterdiler. Ban babaoğlu denen müdürün yüzünden imza attım. Başaran firmasının sözleşmesi imza atılacak sözleşme değil bir iş yapmadan tapularımıza şerh koydurmuş temsilciler firma adına çalışır görüyuorum. Böyle anlaşma mı olur. Yetkikilere sesleniyorum SEÇİM DAVASINA BİZİ SATNMAYIN, SEÇİMDE BİZ BİZİ SATANLARI SATAÇAĞIZ.

Oğuz ÇAKMAK 12 Yıl Önce

Dedikleriniz doğru ama fikirtepedeki insanlar fakirleştirild,iler nasıl hak hukuk arasın insanları tehdit ile imza attırdılar hakkını arayan insanları vatandaşa kötülediler düşman gösterdiler. Ban babaoğlu denen müdürün yüzünden imza attım. Başaran firmasının sözleşmesi imza atılacak sözleşme değil bir iş yapmadan tapularımıza şerh koydurmuş temsilciler firma adına çalışır görüyuorum. Böyle anlaşma mı olur. Yetkikilere sesleniyorum SEÇİM DAVASINA BİZİ SATNMAYIN, SEÇİMDE BİZ BİZİ SATANLARI SATAÇAĞIZ.

Oğuz ÇAKMAK 12 Yıl Önce

Dedikleriniz doğru ama fikirtepedeki insanlar fakirleştirild,iler nasıl hak hukuk arasın insanları tehdit ile imza attırdılar hakkını arayan insanları vatandaşa kötülediler düşman gösterdiler. Ban babaoğlu denen müdürün yüzünden imza attım. Başaran firmasının sözleşmesi imza atılacak sözleşme değil bir iş yapmadan tapularımıza şerh koydurmuş temsilciler firma adına çalışır görüyuorum. Böyle anlaşma mı olur. Yetkikilere sesleniyorum SEÇİM DAVASINA BİZİ SATNMAYIN, SEÇİMDE BİZ BİZİ SATANLARI SATAÇAĞIZ.

Oğuz ÇAKMAK 12 Yıl Önce

Dedikleriniz doğru ama fikirtepedeki insanlar fakirleştirild,iler nasıl hak hukuk arasın insanları tehdit ile imza attırdılar hakkını arayan insanları vatandaşa kötülediler düşman gösterdiler. Ban babaoğlu denen müdürün yüzünden imza attım. Başaran firmasının sözleşmesi imza atılacak sözleşme değil bir iş yapmadan tapularımıza şerh koydurmuş temsilciler firma adına çalışır görüyuorum. Böyle anlaşma mı olur. Yetkikilere sesleniyorum SEÇİM DAVASINA BİZİ SATNMAYIN, SEÇİMDE BİZ BİZİ SATANLARI SATAÇAĞIZ.

Oğuz ÇAKMAK 12 Yıl Önce

Dedikleriniz doğru ama fikirtepedeki insanlar fakirleştirild,iler nasıl hak hukuk arasın insanları tehdit ile imza attırdılar hakkını arayan insanları vatandaşa kötülediler düşman gösterdiler. Ban babaoğlu denen müdürün yüzünden imza attım. Başaran firmasının sözleşmesi imza atılacak sözleşme değil bir iş yapmadan tapularımıza şerh koydurmuş temsilciler firma adına çalışır görüyuorum. Böyle anlaşma mı olur. Yetkikilere sesleniyorum SEÇİM DAVASINA BİZİ SATNMAYIN, SEÇİMDE BİZ BİZİ SATANLARI SATAÇAĞIZ.

Mahmut 12 Yıl Önce

Hagi nin fikirtepede ne işi var acaba merak ettim yurt dışındaki 1 milyar avroluk şirketle mi alakali acaba

Murat Şenol 12 Yıl Önce

mrb., devletteki yetkilierin , hangi konuda vatandaşın tarafında olduğunu gördünüz ki bugüne kadar? müteahhit ya dasermayenin yanında olup her iki taraf ta kazanacakken, bizim hakkımızı koruyacaklarını düşünmek hayalcilik ve apltallıktır. yasayı koymuş, "anlaşmazsan arsanı haraç mezat satarım diyor". bir yetkili ya da hukukçu şunun cevabını verebilr mi lütfen., kentsel dönüşüm yönetmeliğinde, bir arsadaki anlaşmaya yanaşmayanlarla ilgili "2/3 imzayı geçen firmayla anlaşmazsan kamulaştırırım diyor". ada bazında 1/3 ten az imza toplayan firmaya imza atanların başına neler geleceğine dair bir madde göremedim. fakat ortalıkta temsilciler ve firmadaki yetkilierin bazıları, bir adanın 2/3 ünde imza topayan firma ile anlaşılmazsa "kamulaşmaya gidirilir " diye bir madde olduğunu ya da böyle anlam çıktığını söylüyorlar. biri bizi net olarak aydınlatsın.

Murat Şenol 12 Yıl Önce

mrb. dönüşüm kanunun 6. maddesinin 1. fıkrasının tan ortalarında, "yapı adası bazında uygulama yapılmasına , paydaşların hisselerine göre 2/3 çoğunlukla karar verilir " diyor. fakat paragrafın başında ve bu ifadeye kadar gelen cümlelerden anlaşılıyor ki, "üzerindeki ev yıkılmış olan arsalar" ı kastediyor ve ada bazındaki çoğunluk hissesi ile karar verilir diyor. anlaşılmaz bir durum. ada bazında 2/3 oranı uygunaır mı uygulanmaz mı?

Sıradaki Haber
Sitemizden en iyi şekilde faydalanmanız için çerezler kullanılmaktadır.